Belasting & Douane Museum

lespakket groep 7/8  'Betrapt!'

Opdrachtgever: Belasting & Douane Museum Rotterdam
Jaar: 2017
Uitingen: lespakket: werkboeken, aankleding archiefdozen met attributen voor bij de opdrachten

www.bdmuseum.nl

Hanneke Hoogendijk (Hoofd educatie bij het Belasting & Douane Museum) over onze samenwerking:
"Wij hebben de samenwerking met Victor! als enorm prettig ervaren. Marjolein en Zohra hebben goed gekeken naar onze huisstijl en gezocht naar een passend geheel met de vormgeving voor het schoolprogramma Betrapt! Speels en toch in lijn met de uitstraling van het museum." Lees verder >>

Voor het Belasting & Douane Museum Rotterdam hebben we het lesprogramma 'Betrapt!' ontworpen.

Het lesprogramma 'Betrapt!' is bedoelt voor basisschool kinderen uit groep 7 en 8. Leerlingen brengen met hun klas een bezoek aan het Belasting & Douane Museum en volgen daar een activiteit onder begeleiding van een vakdocent. In kleine groepjes duiken ze in de wereld van de smokkel van 1950 tot nu. Hoe was het om vroeger boter te smokkelen? En wat wordt er nu nog gesmokkeld?

De leerlingen krijgen per groepje een eigen werkboekje, in totaal hebben we zes verschillende werkboekjes ontworpen. In de werkboekjes staan verschillende soorten opdrachten. De leerlingen gaan op zoek in het archief, in het museum, maken foto's als bewijsmateriaal, verplaatsen zich in de douaniers en vullen vragen in om zo tot een eindconclusie te komen. Deze wordt gepresenteerd aan de rest van de klas.

Naast het ontwerp van de werkboekjes hebben we ook alle andere aankleding van het project verzorgd zoals bijvoorbeeld een grote kaart van het grensgebied voor een spel, een anonieme brief van krantenletters, een dagboek en labels voor het archief. 

De werkboekjes en de daarbij horende uitingen hebben we ontworpen in een speelse vormgeving, met een knipoog naar schoolschriften en archiefmappen.

We hebben met veel plezier gewerkt aan dit mooie project. Het was voor ons een leuke uitdaging om ervoor te zorgen dat de leerlingen enthousiast en betrokken met de geschiedenis van smokkelen aan de slag zouden gaan. Door onze keuze voor de vorm van werkboekjes, werken de groepjes goed met elkaar samen en voelen ze zich goed betrokken bij het project.